Ovo su moja prva zapažanja nakon dve nedelje i 1650 predjenih km
Ilija i jos neke kolege su me pitali da li davim Toyotu da bi izvukao minimalnu potrošnju. Odgovor je - ne :)
Ako voziš kao baba potrošnja će ti biti sigurno veća no što je meni sa mojim načinom vožnje. Logično, jer kada mnogo nežno pritiskaš papučicu gasa ubrzavaćeš elektromotorom i time samo brže prazniti bateriju.
Kada uporedim sa dosadašnjom vožnjom (a vozio sam Astru sa fabričkim CNG uredjajem) vožnja hibrida čak i u eko modu je čini mi se nešto žustrija (u sport modu ubrzava kao formula :) ) .
E sad, ukoliko vozite neki dizel sa žestokim obrtnim momentom, vožnja hibrida u eko modu će vam možda biti troma i onda bi trebali više da budete u normal modu (tu je potrošnja nešto malo veća).
Da ne grešim dušu - ima nekih trenutaka kada auto bude malo tromiji. Recimo ako vam je baterija na minimumu a vi krećete uzbrdo, onda će veći deo snage motora ići na dopunjavanje baterije. A i tada, ako treba, samo promenite mod i prebacite motor u drugi režim rada.
POTROŠNJA
Pored tog prvog pitanja, ono što ljude posebno zanima je potrošnja
Ukupna prosečna potrošnja nakon ove dve nedelje mi je 3,8l/100km. Radnim danom je uglavnom 3,8 - 3,9 , prve subote je bila 3,3 , a juce 3,5l/100km (isto subota). To što se vidi da je prvog dana bila dosta veća (5,1l/100km) je zbog toga što je sin otišao autom da se vozi sa devojkom i tako mi je sada zeznuo ukupan prosek ccccc :)
Radnim danom je znači osetno veća. To je potpuno razumljivo pošto radim tokom popodnevnog špica. Kada stojite zakucani u koloni po pola sata, radi vam klima, uključena su svetla i drugi potrošači, logično je da će to uticati na potrošnju
Najviše me je ipak iznerviralo kada sam video da u takvom haosu, kada miliš mic po mic na nekoj dugačkoj nizbrdici, gubiš mogućnost da rekuperacijom povratiš deo energije u bateriju.
Ipak... u svim vozilima oko mene se motori vrte na leru, a meni se tek tu i tamo na kratko pokrene da bi samo dopunio bateriju. Na žestokim uzbrdicama u špicu kada je sve kreni stani, ja lagano klizim uzbrdo na struju i uopšte ne brinem o lameli, druk lageru i sl.
Još kada budem montirao jednu veliku solarnu ploču, u gužvi ću da proizvedem više struje no što trošim :D
Znači što se potrošnje tiče - neko ko recimo radi samo noću i udje malo u štos bi mogao zaista da ostvari onu cifru koju su naveli u Toyoti - 3,2l/100km u gradskoj vožnji.
Ovde treba još da imate i u vidu da su mi ovo prvi kilometri hibridnim automobilom, da sam znači mlad vozač :) i da treba još da učim (moja trenutna ocena je 82/100).
KAKO VOZITI
Pažnju u vošnji obraćaš na dve stvari - ubrzanje i kočenje. Krećemo sa ubrzanjem :) :
Pulse and glide je osnovna stvar koje se treba držati. Kada ubrzavaš, to uglavnom radiš koristeći benzinski motor (ako je ispred tebe nizbrdica, onda je i samo struja OK) i to tako što ćeš malo više stisnuti papučicu gasa. Čim dodješ do nekih 60 - 70 km/h (pričam za grad), za sekund skineš nogu sa papučice gasa (time isklučiš motor), ponovo je blago potisneš i na dalje održavaš tu brzinu samo na struju. Toga se držiš i na auto putu kroz grad (sve do brzina do mozda 90 km/h). Ako kolona ispred tebe naglije ubrza, ponovo uključiš motor i ubrzo ga iskljućiš. Znači svo vreme u talasima - pulse and glide, pulse and glide.
Zvuči prosto, zar ne?
Ali ipak nije baš tako prosto da bi mogao to tek tako da radiš po automatizmu - ukoliko želiš da postigneš željeni cilj, a to je što niža potrošnja goriva (i normalno zaštita životne sredine :) )
Moraš da budeš uključen/ prisutan. Kada i koliko treba voziti na struju , a kada i koliko treba voziti na benzin (i dopunjavati baterije)? Moraš da snimaš i predvidjas situaciju unapred, da gledaš da li ispred sebe imaš niz ležecih pandura, da li nailaziš na prevoj, ..
Logika ti govori da na usponima ne treba voziti i ubrzavati na struju, pošto ćeš je dosta istrošiti iz baterije. Opet, tu ne postoje čvrsta pravila kojih se slepo možeš/moraš držati. Recimo kada se približavam vrhu Kumodraža, baterija je recimo skroz puna, prebacujem ga u EV mod pre vrha kako bi prištedeo gorivo i maksimalno ispraznio bateriju (znam da će mi se odatle dok sidjem do Auto Komande, ona ponovo napuniti). Ako ga vozim na benzin do vrha, em ću džabe utrošiti gorivo, em ću krenuti nizbrdo sa punom baterijom i necu moći da iskoristim energiju kočenja za dopunjavanje, znači dupla šteta.
VIDEO IGRICA
Vožnja hibrida je jedno potpuno novo i drugačije iskustvo. Ja je od prilike baš tako nekako i doživljavam - kao igranje video igrice :) . Za razliku od čisto automatske vožnje, u ovom slučaju treba da si potpuno prisutan, da pratiš dešavanja daleko ispred tvog vozila i imaš unapred spremna rešenja za sve što može da ti se desi. Ispred sebe imas cilj, stalnu promenu i tražiš najbolja rešenja. Na kraju dana kada se vratiš na polaznu tačku pogledaš rezultat na displeju i vidiš koliko si bio uspešan u igranju igrice :D
Ne bi baš bilo u redu, a ni tačno, ukoliko bih rekao da je potrošnja goriva kod hibrida u obrnutoj proporciji sa IQ vozača. Sigurno ima i nekih dobitnika Nobelove nagrade iz matematike ili fizike kojima vožnja automobila nije išla od ruke :) ). Ali to svakako važi za onaj vaš vizuelno – prostorni nivo inteligencije. Ipak ... kao sto čovek ide u teretanu da vežbama ojaca svoje mišiće, isto tako uz igrice može da podigne odredjeni nivo inteligencije. Ja sam poslednji put igrao video igrice davne 83' na mom Sinclar Spectrum-u. Brzo sam to doživeo kao čisto traćenje vremena, prodao comp i igrice me više uopšte nisu videle :)
I tako se ja sada pod stare dane na neki način ponovo vrećam nekoj vrsti video igrica :)
ZAKLJUČAK
Kao neko ko je već dugi niz godina u svetu automobilizma i sa predjenih 1,6 miliona km iza sebe, slobodno mogu da kažem sledeće:
Za nekoga koga automobili kao automobili u životu ama baš ni najmanje ne zanimaju (moj slučaj :) ), a voli da se igra i eksperimentiše (već imam ideju o postavljanju solarne ploče na krov, a možda i ugradnje CNG uredjaja :) ), dakle za takve osobe je hibridni auto pravi izbor :)
Edit 03.10.2021
Od kada sam ga uzeo presao sam 20200 km
Prosecna potrosnja 3,7
U avgustu sa onakvim vrucinama bila je 3,6
U Septembru sam ocekivao da ce zbog guzvi u saobracaju biti mozda i veca, ali evo ispade 3,5
Jul mi je sjebo prosek (3,9) :) i to zbog puta u CG. Pisao sam vec o tome, ali zbog novih clanova u grupi da ponovim - na delu auto puta do Preljine stavio sam tempomat na 140 i kod rampe mi je potrosnja bila 6,1. Kada smo stigli do Ade Bojane ukupan prosek je bio 4,3
dobar i koristan tekst. Srećno!
ОдговориИзбриши