субота, 12. новембар 2022.

Toyota hibridi - skriveni problem, moguce resenje i jos neke ideje



Ovo dole je Srpska verzija originalnog teksta koji sam postavio 3 novembra. Prvi tekst je napisan na Engleskom sa zeljom da ga eventualno procita i neko iz Toyote

----------------------------------------------------------------------------------


Prvo da vidimo o kakvom problemu i idejama pricamo, a potom sledi dodatno pojasnjenje.


1. Problem sa praznjenjem 12V akumulatora

Koren ovog problema lezi u nedostatku informacija i resenje istog moze biti veoma jednostavno.
Ukratko - vozaci ne znaju nista o nacinu na koji se puni 12V akumulator na hibridnom automobilu i ubedjeni su da je njihov akumulator 100% pun nakon sto su iskljucili auto, a sto uopste nije slucaj !
Resenje, kao sto rekoh, moze biti veoma jednostavno - Svaki put nakon gasenja auta, na instrument tabli bi trebala da se pojavi informacija sledeceg tipa:

12V AKUMULATOR JE PUN SAMO XX%, AKO JE POTREBNO PRITISNITE KOCNICU I 'START" DUGME, DA BI GA DOPUNILI!


2. Nadgledanje temperature u baterijskom prostoru (baterija od 200V)

Bilo bi dobro ukoliko bi se u taj prostor ubacio senzor, te da na instrument tabli moze da se vidi i taj podatak... ...i trece...


3. Svi Toyota hibridi, plug-in hybridi...


Pojasnjenja:


1 Praznjenje 12V akumulatora

Dok jos nisam preuzeo moju novu Toyotu, jedan kolega nakon duzeg stajanja na taksi stanici nije mogao da startuje svog Priusa. Pozvao je servis i ispostavilo se da je probelem do 12V akumulatora. Pored ostalih potrosaca, taksi vozila imaju i radio stanice koje su veliki potrosaci, pogotovo u predaji signala.

Upravo zbog toga sam ubacio voltmetar u moj auto, kako bih pratio napon na akumulatoru. Uz pomoc voltmetra sam odmah primetio neke interesantne stvari:

- Za razliku od ostalih automobila, 12V akumulator se ovde dopunjuje tek s vremena na vreme. Kao rezultat toga, sledeceg jutra sam primetio da je napon na akumulatoru (a to znaci i napunjenost istog), dosta nizi nego sto je bio na mom predhodnom autu. Na predhodnom autu napon bi bio 12,8 - 12,9V, sto znaci da je oko 95% pun, dok je napon na novom autu bio izmedju 12,2 i 12,5V, sto znaci da je mozda 55% - 75% napunjen

- Akumulator se dopunjuje tek s vremena na vreme i moze da se dogodi da vozac iskljuci auto bas u trenutku kada je napon na akumulatoru najnizi (u trenutku kada bi invertor trebao da se ukljuci da ga dopuni). Ampermetrom mozete da vidite da auto cak i kada je isklucen trosi oko 800mA i to bez dodatnih potrosaca (alarm, kamera i sl). Proracunajte sami za koliko vremena ce se akumulator dovoljno isprazniti da ne moze da startuje auto, ukoliko je nakon gasenja akumulator napunjen samo 65%

Ovaj problem se ne desava samo taksi vozacima!
Neko bi mogao da ode na zimski odmor, parkira auto ispred hotela (sa ukljucenim alarmom) i kada ponovo sedne u njega, nakon 7-14 dana, askumulator nece moci da pokrene hibridni sklop. Vozac nece imati predstave o cemu se radi a najblizi servis je mozda 50 km daleko.

Toyota nam je ponudila sledece resenje:

"We recommend you put the car in ‘Ready’ mode for about 60 minutes before switching it off again and repeat the process at least once a week"

"Preporucujemo vam da stavite auto u ‘Ready’ mod oko 60 minuta pre no sto ga iskljucite i taj proces ponavljate bar jednom nedeljno"

...ali cak i sa tim resenjem mi jos uvek imamo dva problema:

1. Mnogi vozaci ne znaju nista o tom problemu, niti su culi za taj savet.

2. Cak i da su culi za savet, mnogi od njih ce biti ubedjeni da im je akumulator 100% napunjen nakon sto su iskljucili auto i da su potpuno sigurni narednih mozda 7 dana.
Ali, mozda su iskljucili auto bas u trenutku kada je napon, odnosno napunjenost baterije na najnizem nivou, u trenutku kada treba da pocne proces punjenja. Akumulator je mozda samo 55% pun i alarm i jos neki potrosaci mogu isprazniti bateriju u narednih 7 dana.

Tako da,.. ...nakon gasenja auta, na instrument tabli bi trebala da se pojavi informacija da 12V akumulator nije pun 100% nego xx% (procesor bi trebao da proracuna i prikaze tacnu vrednost).

Dodatno punjenje akumulatora bi bilo potrebno ukoliko se auto nece voziti duzi vremenski period, ili ako ce u OFF modu biti ukljuceno dosta potrosaca.

Uzgred, to bi najverovatnije i smanjilo broj poziva za Toyota Euro Care sluzbu.



Zapravo, ukoliko ostavljate auto na duzi vremenski period, najsigurnije vam je da skinete jednu klemu sa akumulatora, autu to nece nista naskoditi.

Pored voltmetra ja u kolima imam i mali jump-starter (kupljen u Lidlu), koji mi do sada nije bio potreban, posto na voltmetru pratim pad napona i u slucaju potrebe stavim auto u "Ready" mod.



2 Nadgledanje temperature u baterijskom prostoru (baterija od 200V).



Pored voltmetra u auto sam takodje postavio i indikator temperature u prostoru gde stoji velika baterija (u taj prostor je ubacen odgovarajuci senzor). Pracenje temperature u tom prostoru je veoma vazno!
Dok nisam imao taj pokazivac, ja sam se upravljao uglavnom prema spoljnoj temperaturi i na osnovu toga bi podesavao rad klima uredjaja, a sto je velika greska.
Ukoliko je spoljna temperatura 20C i vi stojite u koloni po suncanom danu, temperatura u vozilu i baterijskom prostoru ce biti znatno veca nego u slucaju da vozite tokom noci pri istih 20C.

Uz to, od kada to pratim, ukoliko primetim da je temperatura odjednom naglo porasla, ja odmah znam da mi je neka musterija pozadi zatvorila ventilacioni otvor i da je to razlog za skok temperature.

Tako da na osnovu tog podatka ja odlucujem da li cu da ukljucim/pojacam klima uredjaj i da li treba da proverim, da li je zadnji ventilacioni otvor u funkciji.

Ukoliko se ta temperatura stalno prati i drzi pod kontrolom, zivotni vek baterije ce biti produzen, a takodje i njena efikasnost.


3 Svi Toyota hibridi, plug-in hybridi...

Bilo bi dobro ukoliko bi svi Toyota hibridni automobili (bar u oblastima gde je klima hladnija) imali mogucnost dopunjavanja velike baterije (recimo u garazi preko noci, obavezno pametnim punjacem koji ogranicava maksimalnu napunjenost!)

Sta bi se time dobilo ?

Teoretski, ujutro mozemo pokrenuti hibridni auto sa dopunjenom ili ispraznjenom baterijom. U prvom slucaju, napunjena baterija ce rasteretiti benzinski motor tokom zagrevanja, dok ce u drugom slucaju, motor biti dodatno opterecen punjenjem baterije tokom zagrevanja.

Poznato je da benzinski motori dok ne dostignu radnu temperaturu imaju znatno vecu potrosnju, tako da ce prva (a manje bitna) razlika biti u smanjenoj potrosnji goriva.

Ono sto je dosta vaznije - rasterecenje motora tokom zagrevanja ce mu produziti zivotni vek.

Takodje, ukoliko ispraznimo bateriju pre no sto stignemo kuci (pred kraj maksimalno vozeci u EV modu), smanjenje potrosnje ce biti znacajno.

Jos jedna ideja je - ugraditi u blok motora grejac na 230V, kako bi se zagrejao pre startovanja :)

Na kraju samo da spomenem da se moja prosecna potrosnja u periodu od aprila do kraja oktobra krece oko 3,4 l/100km (u maju i oktobru je bila 3,3 l/100km)



-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit 22.11.2022

interesantna stvar, nedugo nakon sto sam postavio ovaj tekst i meni se desilo da mi akumulator zakaze. U nedelju ujutro sam izvezao i parkirao auto ispred garaze. Nekih 8 sati nakon toga sedam u auto da ga uparkiram nazad, ali hibridni sklop nije mogao da se aktivira posto je napon na akumulatoru bio manji od 12V. Sa jump starterom, koji drzim u kolima, pokrenem auto, ubacim ga u garazu i prikljucim pametni punjac.

Pretpostavljam da je razlog u sledecem: verovatno da sam predhodnog dana auto iskljucio momenat pre no sto ce invertor poceti da dopunjava akumulator (kada je napon na njemu najnizi), samo startovanje je izvuklo iz njega malo vise struje, a za dva minuta koliko mi je trebalo da auto izvezem, akumulator nije mogao da se dovoljno dopuni.

To svoje iskustvo sam preneo i u jednoj viber grupi u kojoj se nalazi i gospodin iz Toyota Srbija. Obzirom da je pouzdanost prva asocijacija koja se vezuje uz Toyotu, prava je steta da postoji jedna ovako banalna stvar koja vrlo lako moze da se resi.

U grupi sam napisao ono sta mislim da bi Toyota trebala da uradi:

1 update na samom autu - nakon gasenja auta na instrument tabli da se pojavi informacija - koliko je baterija napunjena (recimo 74%) i u slučaju da je napunjenost niža (kao što rekosmo nije uvek ista), dodatno upozorenje da bi je trebalo dopuniti u ready modu

2 da podrobno to objasne i istaknu u knjizi koju smo svi dobili uz auto

3 da svim servisima i dilerima naloži da se svakom vozaču hibridnog auta skrene pažnja na to da 12V akumulator nakon gasenja auta nije 100% napunjen kao na ostalim automobilima i da ih upute da u knjizi (ili na netu) pažljivo pročitaju sva upustva u vezi toga.

Nakon toga gospodinu iz Toyote sam postavio sledeca pitanja:

- Šta mislite da li bi bilo neke koristi od toga da se na hibridnom autu nakon iskljucenja pojavi info o napunjenosti baterije, recimo 62% ili 78% i ako je 62%, onda jos i dodatno upozorenje da bi bateriju trebalo dopuniti?
Ja sam auto iskljucio i problem sa startovanjem sam imao vec nakon 8 sati, a ne nakon 8 dana. Da mi se na tabli pojavila informacija da bi akumulator morao da dopunim, do problema sa paljenjem ne bi ni došlo

- Šta mislite koliko bi to povecalo trošak proizvodnje jednog auta, samo da procesor na osnovu napona na akumulatoru proračuna koliko je isti napunjen i tu informaciju prikaže na tabli ?

- Trece pitanje je - ukoliko bi na vagu stavili sa jedne strane korist od toga, a sa druge strane štetu (trošak), šta mislite na koju stranu bi prevagnulo? (uzgred, korist bi bila bar u manjem broju poziva za Eurocare službu)

I poslednje pitanje - ukoliko bi slučajno korist bila veća od štete, mislite li da bi onda imalo nekog smisla da se Toyoti predoči ta ideja?

Dok Toyota eventualno ne uradi update, ima stvari koje bi i sami mogli da uradite:

1 Mozete da postavite instrument koji pokazuje trenutni napon i napunjenost baterije
2 Takodje mozete da postavite i monitor temperature u baterijskom prostoru. Ja sam u Okovu kupio pokazivac sobne i spoljne temperature i senzor za spoljnu temperaturu sam postavio pored baterije

3 malo bolji elektronicar bi mogao da vam napravi i pametan punjac za bateriju od 200V

4 U kabini i prtljaznom prostoru obavezno zamenite sve sijalice od 8 W sa LED sijalicama (to je tek potpuno nejasno, zbog cega je Toyota postavila sijalice koje problem mogu samo da amplifikuju???)

Нема коментара:

Постави коментар