четвртак, 19. мај 2022.

Sve dobrobiti od trcanja


Normalno, ovo sto cu izneti nisu bas sve dobrobiti od trcanja, vec samo neke koje su se meni ukazale u proteklih par godina.

Da krenem od toga da trcim vec pune cetri decenije. Do pre 5-6 godina to je bilo povremeno u periodu od aprila do oktobra, a od 2017te trcim bez prekida tokom cele godine .

Vracam se nazad u zimu 2016/17. Te zime u svojoj 56-toj godini mi se javljaju odredjeni neuroloski problemi na levoj ruci i primetim da sam polako poceo da posustajem u krevetu (smiley) .
Ovo prvo se manifestovalo kao trnjenje leve ruke i to trnjenje koje je u nekim trenutcima moglo da predje i u nepodnosljiv bol. Tokom zime mi je fizijatar pomogao da se resim tog problema, a sa ovim drugim sam se pomirio i to opravdao svojim godinama. Pomislio sam na to da je dosta mojih poznanika potpuno izgubilo interesovanje za takve aktivnosti jos pre pedesete godine i reko, nisam ja ni ovako tolko los za jednog pedesetsestogodisnjaka (teeth) .

Stigne prolece, ja se vratim svojim aktivnostima (trcanje i bicikl) i prvo sto sam odmah primetio je bilo da sam u nekim stvarima ponovo u dobroj formi (smiley) .
U glavi mi se odmah upali lampa - aha, znaci to je to, i resim da od tog trenutka definitivno uopste necu prekidati sa trcanjem 12 meseci godisnje. I tako i bi. Bio je jedan prekid nakon onog kobnog pada sa bicikla, ali i tada, cim sam stao na noge odmah sam krenuo sa setnjom i malo kasnije sa trckaranjem.

Nakon prve sledece zime meni jedna za drugom pocinju da se ukazuju mnoge koristi koje imam od trcanja. Za neke od njih se moze reci i da su ocekivane, ali neke su bile potpuno neocekivane.

Prvo sto sam odmah jasno uvideo (osim onoga zbog cega sam i doneo odluku da trcim 12 meseci bez prekida) je daleko bolji imunitet. Do tada bi me zbog prirode mog posla, tokom zime vise puta zakacio neki virus a tog proleca mi je saznanje da sam celu zimu pregurao bez ikakve prehlade, odmah bio jasan znak da trcanje (fizicka aktivnost) ima direktne veze sa tim. Od 2017 do sad sam imao samo jednu prehladu sa povisenom temperaturom.

Da nastavim sa neuroloskim problemom, iako mi se u vezi toga lampica upalila tek prosle godine.
Dakle, pre malo vise od godinu dana (oko 5 godina nakon sto mi se javio taj problem) razgovaram sa sestrom i ona mi se pozali na svoj problem (isto sa rukom) koji joj se desavao i ranije. Ja se tada setih da sam nesto slicno i sam iskusio i ona mi rece - pa sta se cudis, jel se secas da je i tata imao slicnih problema, kod nas je to izgleda nasledno. Rekoh OK, ali meni se nakon toga isti problem vise nikada nije pojavio.
I u tom trenutku meni se najednom razjasni - da punih 5 godina od kada mi se to dogodilo ja non stop trcim i definitivno mi se zbog toga taj problem vise nije ponovo pojavio.

Sledeca stvar - vrtoglavica/mantanje. Nakon pada sa bicikla i ozbiljnih povreda glave, odmah mi je receno da mi je centar za ravnotezu trajno ostecen.
Ne dao Bog da to ikada iskusite, ja cu ovde najkrace da kazem da sam nakon ozbiljnih povreda glave neko vreme imao osecaj mantanja i nekoliko bas ozbiljnih napada vrtoglavice.
Na sta mislim kada kazem mantanje? To vam je onaj osecaj kada mislite da ce svakog casa krenuti da vam se vrti slika u glavi. I to moze tako da traje danima. Kod mene je na srecu nakon nekog vremena to potpuno iscezlo, ali se prosle godine u martu ponovo pojavilo i to kada? Pojavilo se nakon sto me je zakacio neki virus (mozda korona). Sama prehlada i nije bila bog zna kako ozbiljna, ali posto smo se tada malo vise plasili od korone, ja se izolujem nekih nedelju dana, a i narednih dana obustavim svoje aktivnosti, cisto preventive radi.
To mantanje (bez vrtoglavica) mi se pojavilo odmah na pocetku prehlade. Pripisem to odmah virusu, medjutim i kada je prehlada prosla, ja sam i narednih dana osecao neku nelagodu. Pih reko, a bas sam mislio da sam se toga potpuno oslobodio. Nakon skoro 3 nedelje ja ponovo pocinjem da trcim i cim sam poceo, mantanje nestaje kao rukom da je odneseno :D .

Do vrtoglavice najcesce dolazi usled otkidanja kalcijum karbonatskih kristala iz anatomskog ležišta u unutrašnjem uvu (u mom slucaju nakon pada i povrede glave). Ona se leči uspešno repozicionim manevrima, takozvanim Eplijevim manevrima. Nakon ovog sto mi se desilo, obzirom da mi je problem nestao cim sam poceo da trcim (i do danas se nije povratio), ja sam zakljucio da mi i trcanje isto kao i Eplijev manevar, postavlja te kristale na svoje mesto. Moje licno iskustvo potkrepljuje tu teoriju, a da li je to 100% tacno, to bi morao vec neki strucnjak da kaze.

Zbog svega ovoga ja sada uglavnom samo trcim, a na bicikl sednem tek s vremena na vreme, cisto za dusu (smiley).


MLADOLIKOST I DUGOVECNOST




Emisija sa Y T - Get Fit In 6 Minutes! Sveukupno interesantna priča, ali ako nemate 28 minuta da to sve pogledate, izdvojite makar samo jedan minut - od 15:07 do 16:07
Ukratko - naucnici su genetski modifikovali odredjeni broj miševa tako da su kod njih znatno ubrzali proces starenja. Ishod je bio - slabiji sluh, katarakta, anemia, veće srce, tanji mišići... Životni vek im je bio duplo kraći od normalnog. Ni jedan lek nije mogao da im pomogne da se podmlade i ocuvaju zdravlje, ali naučnici su utvrdili da vežbanje to može !!!

Šta su uradili - dali su im da trče, počevši od doba koje je ekvivalent za dvadesete godine ljudskog veka pa do pedesetih godina. Miševi su trčali na traci 3 puta nedeljno po 45 minuta (interesantna stvar - bas nekako onako kako i ja trcim (smiley) ). Na taj način su ih potpuno zaštitili od svih ovih pomenutih patoloških promena! Miševi koji su vežbali izgledali su mladoliko, bili snažni i nisu umirali prerano. Da ponovim, pomenuti deo krece od 15:07 do 16:07


TESTOSTERON


Prica o testosteronu je zapravo nastavak predhodno recenog, obzirom da fizicka aktivnost ima verovatno najvazniju ulogu za proizvodnju testosterona.
Testosteron ne zovu bez razloga hormonom muske mladosti. Ukoliko padne nivo testosterona, estrogen u telu muškarca (ona mala količina) postaje dominantan, i dešava se šta - pad mišićne mase, pojačano gojenje (visak masti), umor, pad libida, problemi sa cirkulacijom, kostima, raspoloženjem.

"Nizak nivo testosterona kod muškaraca je udružen sa značajno povećanim sadržajem masti u telu, abdominalnom gojaznošću, visokim krvnim pritiskom i predstavlja nezavisni prediktor budućeg razvoja insulinske rezistencije, metaboličkog sindroma, šećerne bolesti (diabetes mellitus) i kardiovaskularnih bolesti"

Na ovo moram da dodam da od uzimanja testosterona putem nekih suplemenata necete imati ama bas nikakve koristi, samo cete sebi napraviti neki zdravstveni problem (proverite to i sami). Testosteron moze da se podigne jedino prirodnim putem, znaci fizickom aktivnoscu.
U vezi toga, da ova prica (samo!) o trcanju ne bi bila nepotpuna informacija, potreban je jos jedan podatak

Pre neki dan citam o studiji kojom je utvrdjeno da je trening najefikasniji ukoliko kombinujete kardio i snagu kao jedan trening. i to - pod obavezno prvo kardio (trcanje, bicikl, plivanje, ...), bar 30 min, a zatim vezbe snage. Rezultati studije su pokazali da je anabolicki hormon (testosteron) imao jaču reakciju ukoliko bi se trening sproveo na takav nacin

Uopste i ne znajuci za ovo, ja vec dugi niz godina nakon trcanja obavezno odradim nekoliko serija zgibova ili sklekova i sl. i krajnji rezultat je:

U proteklih par godina sam nekoliko puta uz krvnu sliku proverio i nivo testosterona u krvi. Referentna vrednost ide od 6.68 do 25.7. Moji rezultati su se kretali od 19.44 do 24,32 (i pored enormnik kolicina slatkisa koje tamanim). Ja sam u sedmoj deceniji, a sa takvim nalazom bi i jedan dvadesetogodisnjak trebao da bude izuzetno zadovoljan. Ravan stomak, nemam nikakvih masnih naslaga. U poslednjih 35 godina skala na vagi zakucana na 80 kg. Krvna slika i pritisak skolski. Pored toga ja uopste ni ne znam sta je to prostata, tu rec cujem samo u reklamama za neke cajeve i tablete i mislim da bas svemu tome mogu da se zahvalim upravo tome sto trcim jos od svoje dvadesete, a u poslednjih 6 godina intenzivno.

Kao sto vec rekoh, ova saznanja o benefitima koje imam od trčanja su mi isplivala tek u proteklih par godina, te sa nestrpljenjem ocekujem i svako sledece :)

Нема коментара:

Постави коментар