уторак, 31. мај 2022.

Voznja hybrida - retrospektiva nakon 50 000 km

- I sta kazes, u maju ti je potrosnja bila 3,7 , upita me kolega pocetkom jula prosle godine.
- Cuj, to ti je tako samo u pocetku dok jos obracas paznju na to kako vozis, vrlo brzo ce ti otici preko 4l.

Godinu dana kasnije, u maju 2022 potrosnja mi je 3,3 sto znaci da sam ipak malo uznapredovao (teeth) . Inace trenutna ocena mi je 88/100 (proslog maja 82) što znači da imam još dosta prostora za usavršavanje (smiley)




Kada su mi pre nesto više od dve godine u Toyoti dali papir na kome je naznaceno da je potrosnja u gradu 3,2 l/100km (za motor 1.8), u neverici sam se prvo nasmejao, a onda se upitao - kako je uopste moguce da vam jedna ozbiljna kuca da informaciju u vezi necega sto je u praksi potpuno neostvarivo ?!
U proteklih godinu dana tri puta mi je dnevna potrosnja bila 3.0 i dosta puta 3,1 (izmereno na polaznoj tacki, znaci na istoj nadmorskoj visini!)

Odmah da napomenem da tu informaciju u vezi potrosnje necete pronaci na njihovom zvanicnom sajtu, taj informator je bio namenjen samo za taksiste. Takvu potrosnju moze da postigne bilo ko, ali samo ako pravi malo vecu kilometrazu po gradu. Ukoliko autom idete samo do posla i nazad (dva hladna starta + mala kilometraza), onda bez obzira koliko se trudili, tesko da mozete da dostignete potrosnju od 3,2 l/100km.

Hajde da izvucem glavne parametre na godisnjem nivou

EV vreme 78%; EV razdaljina 66%; Prosecna potrosnja 3,8 l/100km; Prosecna brzina 24 km/h (radim samo preko dana, nikada nedeljom)









Kao sto vidite moja prosecna potrosnja na godisnjem nivou je 3,8 l/100km i uopste nisam neki rekorder u tome. Kolegi koji je svojim Priusom presao valda vec 120 000km ukupna prosecna potrosnja je tolika, a u njegovom slucaju to obuhvata dve zime i jedno leto (da je obrnuto bila bi verovatno ispod 3,6). Kod njega je na godisnjem nivou potrosnja - 3,7. Zivi na Novom Beogradu i auto ne drzi u garazi.

U vezi potrosnje, spoljni faktori koji imaju bitan uticaj su:

-Broj predjenih km nakon hladnog starta.
-Vezano uz to ide i niska spoljna temperatura (motor kada je hladan trosi znatno, znatno vise goriva sve dok ne postigne radnu temperaturu).
-Sto se visokih temperatura tice, klima u ECO modu ce vam u voznji smesno malo podici potrosnju (mozda 0,1 - 0,2 l) i ona je jako vazna posto se baterija hladi vazduhom iz kabine.
- Guzve, dugacka zakucavanja u saobracaju.

Da ne pojasnjavam sve ovo pojedinacno, verovatno i sami prostom logikom mozete da izvucete zakljucke.

Meni je najveca potrosnja bila u decembru. Novembar, decembar i deo januara sam bio u stanu na Novom Beogradu koji sam sredjivao. Hladni dani, auto parkiran napolju, vise hladnih startova (zbog zezanja sa stanom), prednovogodisnje guzve i zbog svega toga potrosnja je bila 4,5 l/100 km. Ja radim samo preko dana, a neko ko radi nocu, drzi auto u toploj garazi i pokrene ga samo jednom, ce imati dosta bolji rezultat. (normalno ako ne bleji satima na stajalistu nego samo vozi (teeth))

Pouzdanost i troskovi tokom eksploatacije Toyotinih hibrida se uopste ne dovodi u pitanje, već naprotiv hvali:

Taj auto uopste nema: alternator, anlaser, kvacilo, plivajuci zamajac, turbo punjac, DPF filter, EGR, kaiseve - veliki servis (ima lanac koji je vecan). Uz to e-CVT menjac nema nikakvo servisiranje, za njega nije uopste predvidjena cak ni zamena ulja. Kompresor klime i vodena pumpa se pokrecu nezavisno od motora elektromotorima bez cetkica (vecna stvar).
Sa svakom novom generacijom hibridni sklop je sve efikasniji, a to znaci da je potrosnja manja i da se kocnise daleko sporije trose. Kod mene je nakon predjenih 52 000 km debljina obloge na prednjim plocicama 10 mm


Obzirom da ce hibrid u gradu samo 1/3 puta preci benzinskim motorom (sto se vremena tice on ce 4/5 vremena biti iskljucen), onda je i potpuno jasno da necete moci da ga pregrejete ni na +60 C (vodena pumpa moze non-stop da radi, a motor je ukljucen samo 1/5 vremena). Zbog toga cete u Dubaiju i na slicnim mestima na taksiju videti samo Toyotine hibride

Ako se vozi onako kako bi i trebao da se vozi hibrid, motor ce tokom da kazem 85% vremena biti zakucan na 2000 obrtaja (vozis ga po potrebi u eco, normal ili sport modu). To znaci da radi u konstantnom rezimu rada i obzirom da je ukljucen tokom 1/5 vremena i 1/3 puta, uopste nije cudo da ti automobili bez problema prelaze i milion milja (tokom kojih je motor radio 600 000 km).
U vezi toga - meki dizel motori su korisceni i u kamionima i u agregatima i ustanovljeno je da su oni korisceni u agregatima (stabilan rad na istom broju obrtaja) imali daleko veci broj radnih sati u odnosu na iste motore u kamionima. Da dodam jos samo nesto u vezi potrosnje - Interesantna je stvar to da ljudi kada cuju koliko vam je niska potrosnja na hibridnom autu, to odmah povezuju iskljucivo sa sporom voznjom.
Ali ako bi sada pogledali podatke od nekih kolega koji voze isti auto (i rade samo preko dana kao i ja) mogao bi da se kladim da medju njima ima i onih kod kojih je prosecna brzina niža ili slicna a potrošnja osetno veća. Stvar je u tome da ako hoces da izvučeš neki maksimum iz hibridnog auta, onda moras da budes i maksimalno ukljucen u voznju, stalno da procenjuješ i donosiš odluke o tome na kom delu je najbolje da ubrzavaš, a gde da voziš u EV moodu i posebno - kada treba maksimalno isprazniti bateriju. Ako hibrid voziš samo mehanički (kao sto si vozio predhodne automobile) i recimo dodjes do početka dugačke nizbrdice punom baterijom, imaces vecu potrošnju, a više ceš i akati hibridni sklop, motor i kočnice.

Moglo bi stosta da se kaze i u vezi baterija. Direktor Toyote je napomenuo da se od jedne baterije za elektricni auto moze napraviti 70 baterija za hibridne automobile. Te baterije su lakse i jeftinije, a i uticaj na zivotnu sredinu je bitna stvar.
Ali opet, treba imati jednu stvar u vidu. Kako sve ide u tom pravcu, uskoro cemo verovatno imati manje, lakse baterije veceg kapaciteta. Ako umesto postojecih Li-Ion baterija budemo imali baterije 2-3 puta veceg kapaciteta, automatski ce hibridna vozila dobiti na efikasnosti. Na duzoj strmoj nizbrdici meni se baterija napuni vec nakon nekoliko stotina metara. Sa vecom baterijom bi se iskoristila i veca kolicina energije prilikom spusta, sto bi se automatski odrazilo i na smanjenje potrosnje. Ima jedno, da kazem vecno pravilo sa kojim sigurno necete pogresiti u odluci koji cete auto da kupite. Pogledajte po svim svetskim gradovima koji auto taksisti najvise voze. (mozete da pitate svoje poznanike koji zive u belom svetu).
Ako je to Tesla, kupite Teslu. Ako su Toyotini hibridi, odaberite neki od njih. Ako je nesto trece, kupite to trece i sigurno necete pogresiti, bar kada je pouzdanost u pitanju.

Srecan odabir vam zelim (teeth) .

Нема коментара:

Постави коментар